Igår åkte vi till skolan för att spana in när studenterna hade clinic. Det innebär att barn tillsammans med sina föräldrar kommer till universitetet för intervention. Vi fick se flera olika barn jobba mestadels med sina social skills. Som det mesta hittills var det lite repetition men också en del nytt för vår del.
Alla studenter jobbar utifrån en "Intended Therapy Plan" där de får ange:
1. Interventionens mål
2. Varför man anser dessa mål vara viktiga (med utgångspunkt från forskning, familjens önskemål och prioriteringar, samt studentens egna kliniska erfarenhet)
3. Interventionens procedur och material
4. Datainsamling (detta görs för att bedöma huruvida interventionsplanen fungerar eller ej)
Ikväll ska vi gå på en föreläsning i dysfagi, 19.00-21.45. Hoppas man kan hålla sig vaken...
En sak till: när studenterna redovisar något i helklass uppmanas alla lyssnare att fylla i ett dokument:
Där ombeds de gradera presentatörernas insats på en skala från 1-5 efter lite olika kategorier, bl a "The opening", "Organization" och "Delivery style". På så sätt får de som redovisar väldigt konkret feedback angående sin presentation, både från lärare och andra studenter. Smart! Men kanske lite läskigt för de som presenterar. Det är nog en vanesak.
Hoppas allt är väl därhemma i Sverige!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar